University of Fukui Researcher Information
Faculty of Education, Humanities and Social Sciences
Division of Teacher Education
Science and Mathematics Education
Update date:2025/04/22
Associate Professor
KUMODE Masafumi

University of Fukui Faculty of Education, Humanities and Social SciencesDivision of Teacher Education Science and Mathematics Education Associate Professor

Education

  1. 2004/03Graduated滋賀県立膳所高等学校
  2. 2008/03GraduatedKyoto University of Education教育学部数学教育専攻
  3. 2010/03CompletedKyoto University of EducationGraduate School, Division of Education教科教育専攻 数学教育専修Master
  4. 2021/03/20Completed放送大学大学院文化科学研究科Doctor

Degree

  1. 2010/03/20修士(教育学)
  2. 2021/03/20博士(学術)

Licenses and Qualifications

  1. 2011/03小学校教諭専修免許
  2. 2011/03中学校教諭専修免許(数学)
  3. 2011/03高等学校教諭専修免許(数学)
  4. 2011/03中学校教諭一種免許(理科)
  5. 2011/03高等学校教諭一種免許(理科)

Research History

  1. 2008/04-2010/03京都府内公立高等学校非常勤講師(数学)
  2. 2010/04-2017/03滋賀県内公立小学校
  3. 2017/04-2018/03東京未来大学こども心理学部Senior Assistant Professor
  4. 2018/04/01-2023/03/31福井大学教育学部Senior Assistant Professor

Professional Memberships

  1. 2018/07-2019/07日本科学教育学会
  2. 2018/04-2019/03日本教授学習心理学会
  3. 2017/04-2019/03日本数学教育学会
  4. 2007/04-2019/03数学教育学会

Research Areas

  1. Humanities & Social SciencesEducation on school subjects and primary/secondary education
  2. Humanities & Social SciencesScience education
  3. Humanities & Social SciencesEducational psychology

Research Interests

  1. 算数・数学教育,教材・教育内容・カリキュラムの開発,授業研究,数学的認知

Subject of Research

  1. 数学的認知

Papers

  1. 中学校における意思決定基準に焦点を当てた確率教育の実践2025/03松浦姫南,藤川洋平,口分田政史In principle, the journal name should be the abbreviated journal name specified by the journal in which the article was published. If the journal name is in European language, the first letter of the word should be capitalized. The first letter of the first word should be capitalized, and the first letter of the second and subsequent words should be lower case.65/ 3,4, 37-47
  2. Educational practices that promote the acquisition of the ability to grasp graphs and the ability to fix variables of multivariable functions in high school2025/03Ryota OIDA, Atsushi SAKURAMOTO, Yasuo NISHIMURA, Hiroshi KAZAMA, Chieko MATSUMOTO, Masafumi KUMODEFukui Educational Research49, 7-12福井大学総合教職開発本部
  3. 単位時間あたりに変化する様々な量を「速さ」と捉えることの難しさ2024/03口分田政史, 小嶋咲楽, 五十嵐洋行, 松浦 妃南In principle, the journal name should be the abbreviated journal name specified by the journal in which the article was published. If the journal name is in European language, the first letter of the word should be capitalized. The first letter of the first word should be capitalized, and the first letter of the second and subsequent words should be lower case.8, 99-112
  4. 中学生の硬直化した方程式観ー中学生は方程式をどのように捉えているのかー2024/03口分田政史, 杉本亘輝, 藤川洋平, 斉藤恭央, 松浦妃南福井大学教育実践研究48, 49-58
  5. Cognitive Feature of Junior High School Students' Judgment Using Probability in Decision Making Task2024/03MATSUURA Hina, FUJIKAWA Yohei, SAKURAMOTO Atsushi, NISHIMURA Yasuzo, KAZAMA Hiroshi, MATSUMOTO Chieko, KUMODE MasafumiMemoirs of the Faculty of Education, Humanities ans Social Sciences, University of Fukui8, 113-129

Books

  1. 改訂版算数指導ガイドブック(小学校算数教授用資料)監修及び分担執筆(資料の活用にあたって)啓林館2021/05
  2. 教科指導法シリーズ改定第2版 小学校指導法 算数守屋誠司,高阪将人,太田直樹,丹洋一,詫摩京未,加藤卓,岡部恭幸,口分田政史,奥山賢一,富永順一第11章玉川大学出版2019/09/25978-4-472-40576-1
  3. 新しい教職教育講座 教科教育編3 算数科教育岡本尚子,二澤善紀,月岡卓也,口分田政史,渡邉伸樹,黒田恭史,岡部恭幸,竹歳賢一,佐伯昭彦第5章 第1節 第1項ミネルヴァ書房2018/10/30978-4-623-08199-8

Presentations

  1. 高等学校における多変数関数に関する教育実践-グラフの概形を捉える力と変数固定の見方の獲得を目指して-数学教育学会第29回大学院生等発表会2025/03/19
  2. 図形領域における小学生の公式理解の困難性とその要因数学教育学会第28回大学院生等発表会予稿集2024/03/18
  3. 中学校段階における「文字を含む等式」の理解に関する研究数学教育学会第28回大学院生等発表会2024/03/18
  4. 数学教育学会2023年度秋季例会数学教育学会2023年度秋季例会2023/09/23
  5. 確率変数値の大小が確率判断に与える影響数学教育学会2023年度秋季例会2023/09/22

Awards

  1. 2025/03/19馬場奨励賞「学生優秀発表論文賞」
  2. 2024/03/18馬場奨励賞「学生優秀発表論文賞」
  3. 2024/03/18馬場奨励賞「学生優秀発表論文賞」
  4. 2023/03/16馬場奨励賞「学生優秀発表論文賞」
  5. 2023/03/16馬場奨励賞「学生優秀発表論文賞」

Grant-in-Aid for Scientific Research and Health,Labour and Welfare Sciences

  1. 2025Japan Society for the Promotion of ScienceGrants-in-Aid for Scientific Research様々な意思決定基準を弁別できることを目標とした確率教育プログラムの開発若手研究
  2. 2025Japan Society for the Promotion of ScienceGrants-in-Aid for Scientific Researchリスクの大小判断能力を培う小学校段階における確率教育プログラムの開発と実践若手研究
  3. 2022Japan Society for the Promotion of ScienceGrants-in-Aid for Scientific Researchリスクの大小判断能力を培う小学校段階における確率教育プログラムの開発と実践Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
  4. 2024Japan Society for the Promotion of ScienceGrants-in-Aid for Scientific Researchリスクの大小判断能力を培う小学校段階における確率教育プログラムの開発と実践若手研究
  5. 2023Japan Society for the Promotion of ScienceGrants-in-Aid for Scientific Researchリスクの大小判断能力を培う小学校段階における確率教育プログラムの開発と実践若手研究