University of Fukui Researcher Information
Faculty of Education, Humanities and Social Sciences
Division of Generic and Global Studies
Update date:2025/05/29
Associate Professor
AWAHARA Tomoko

University of Fukui Associate Professor

Education

  1. 2000/03GraduatedIshikawa National College of Technology建築学科
  2. 2002/03CompletedIshikawa National College of Technology専攻科専攻科環境建設工学専攻
  3. 2004/03CompletedUniversity of FukuiGraduate School, Division of Engineeringファイバーアメニティ工学専攻Master
  4. 2010/12Accomplised credits for doctoral programUniversity of FukuiGraduate School, Division of Engineeringファイバーアメニティ工学専攻Doctor

Degree

  1. 2011/09博士(工学)福井大学大学院工学研究科
  2. 修士(工学)

Research History

  1. 2007/04-2010/03アイビー医療福祉専門学校非常勤講師
  2. 2010/04-2017/03大原学園 福井校非常勤講師
  3. 2011/01国立大学法人 福井大学 教育地域科学部附属地域共生プロジェクトセンター助教
  4. 2016/04国立大学法人福井大学教育学部大学院教育学研究科Senior Assistant Professor

Professional Memberships

  1. 2015/04日本学校心理学会
  2. 2010/07-2013人間発達研究所
  3. 2008/07-2013日本野外生活推進協会
  4. 2007IPA子どもの遊ぶ権利のための国際協会
  5. 2004こども環境学会

Research Areas

  1. Social Infrastructure (Civil Engineering, Architecture, Disaster Prevention)Architectural planning and city planning

Research Interests

  1. 小学生,手描き地図,地域理解,遊び,生活空間
  2. 就業力育成,ライフパートナー事業,アンケート調査
  3. schoolchildren,play,playground,denbuilding,game
  4. 保育園,異年齢保育,きょうだい保育,生活施設,集団形成
  5. 住宅,,新築建売住宅,平面図,新聞広告

Subject of Research

  1. 小学生の遊び環境調査1999
  2. 小学生のイメージマップにみる地域理解に関する研究2012-2016
  3. ライフパートナー活動における学生の就業力育成の実態調査プロジェクト2012
  4. 「きょうだい保育」を導入した保育園における子どもの発達に関する調査研究
  5. 新聞紙上広告等にみる新築建売住宅の平面動向-福井・岩手・大分における四半世紀の変化-

Papers

  1. Current Status of Residential Awareness of Wakasa Town Residents -Results of the Wakasa Town Resident Awareness Survey 2021-2023/12/02Tomoko Awahara, Hiroyuki InoueNature and Environment of The Sea of Japan Districts30, 47-61福井大学地域環境研究教育センター
  2. 遊び時間数別にみる福井市の小学生の生活と遊びの実態ー遊ばない子どもと長時間遊ぶ子供の特徴からー2018/03粟原知子福井大学地域環境研究教育センター研究紀要25, 149-159Repository
  3. イメージマップによる「子どもの遊び」と「遊び空間」に関する研究Ⅵ-学校から自宅までの距離が与える影響についてー2014/07熊澤栄二, 粟原 知子日本建築学会北陸支部研究報告集57, 681-684
  4. イメージマップによる「子どもの遊び」と「遊び空間」に関する研究Ⅳ-地理的条件が与える影響について-2013/05熊澤栄二, 粟原 知子日本建築学会北陸支部研究報告集56Repository
  5. ライフパートナー授業における4コマ漫画を用いたケースカンファレンスの実践報告-実践を他者に的確に伝える方法として-2013/02粟原 知子, 廣澤愛子福井大学教育実践研究37, 51-56Repository

Books

  1. 子ども白書2012粟原 知子子どもの遊び空間の現在株式会社草土文化2012/08
  2. 地域の課題を知る・考える 地域課題ワークショップⅠ(入門)テキスト木村 亮, 羽田野 慶子, 伊東 勇, 高田 洋子, 粟原 知子, 磯崎 康太郎, 湊 七雄, 澁谷 政子, 田中 志敬, 宇野 文男序章:地域社会の変貌と地域課題への取り組み,第2章:福井の産業の現状と商店街再生福井大学教育地域科学部2012/03
  3. 入所施設からの転換モデル事業の調査研究「入所施設は変革をおそれるな」~利用者の暮らしと住まいを支える新しい転換を~櫻井康宏, 渡辺登美子, 粟原 知子, 他5名第4章訪問調査の目的及び結果平成20年度厚生労働省障害者自立支援調査研究プロジェクト2009/05

Presentations

  1. 子どもの遊びを誘発する建築的な場所の研究3―高さと動きワークショップの分析―2023/09
  2. If the title of your presentation is in European language, the first letter of the word should be capitalized.  If the title is in European language, the first letter of the word should be capitalized.こども環境学会2023/07
  3. 地方都市部における小学生の遊びに関する調査研究(7)-放課後の生活と遊びの経年変化-In principle, the journal name should be the abbreviated journal name specified by the journal in which the article was published. If the journal name is in European language, the first letter of the word should be capitalized. The first letter of the first word should be capitalized, and the first letter of the second and subsequent words should be lower case.2020/07
  4. If the title of your presentation is in European language, the first letter of the word should be capitalized.  If the title is in European language, the first letter of the word should be capitalized.日本建築学会2020/05
  5. 地方都市部における小学生の遊びに関する調査研究(6) ‐遊び項目別にみる遊び場所の選択について‐日本建築学会2019/09

Awards

  1. 2023/07/09こども環境学会2023大会「優秀ポスター発表賞」

Grant-in-Aid for Scientific Research and Health,Labour and Welfare Sciences

  1. 2015Japan Society for the Promotion of ScienceGrants-in-Aid for Scientific Research教員養成課程における学校ボランティアプログラムを通した実践的力量の形成基盤研究(C)
  2. 2024Japan Society for the Promotion of ScienceGrants-in-Aid for Scientific Research子どもの"遊びの貧困格差"の現状把握と原因究明による遊びの質向上基盤研究(C)(一般)
  3. 2022Japan Society for the Promotion of ScienceGrants-in-Aid for Scientific Research「遊ばない」子どもの特徴にみる小学生の遊びの質と21世紀型教育スキル獲得の関係性Grant-in-Aid for Scientific Research(C)
  4. 2019Japan Society for the Promotion of ScienceGrants-in-Aid for Scientific Research「遊ばない」子どもの特徴にみる小学生の遊びの質と21世紀型教育スキル獲得の関係性基盤研究(C)(一般)
  5. 2014Japan Society for the Promotion of ScienceGrants-in-Aid for Scientific Research小学生のイメージマップにみる地域理解に関する研究基盤研究(C)(一般)

Contract research

  1. 2014(仮称)新レッサーパンダ舎新築工事実施設計
  2. 2014西山動物園拡張計画ワークショップ事業

Other

  1. 知的障害者支援施設改修プロジェクト 京都府の設計事務所との協働研究プロジェクト2009-2009